Zainteresowania dzieci warto wykorzystywać do zabaw rozwijających różne umiejętności. Już nieraz pisałam, że mój młody ponad wszystko kocha auta i wszystko co z nimi związane, więc jeśli coś ciekawego w tej tematyce wpada mi w ręce, nie waham się tego użyć 🙂 Kilka słów o grze „Auta Granna”.
Auta Granna
Na początek powiem, że byłam zaskoczona, że Auta znajdują się w serii „Już gram”. Dla mnie na pierwszy rzut oka to puzzle – „dopasowywanka”, aczkolwiek po zapoznaniu się z wnętrzem, nie zaprzeczam, że można je wykorzystać do gry.
Zacznę od tego, co znajdziemy w pudełku:
– 6 kartonowych ilustracji z autami specjalistycznymi,
– 18 ilustracji – puzzli do dopasowania,
– instrukcję, na odwrocie której po rozłożeniu znajduje się plakat (oznaczony na pudełku jako „plakat gratis”).
Elementy wykonane są z dość grubej tektury, oczywiście poza plakatem, który w małych rączkach łatwo może ulec zniszczeniu. Do każdego samochodu można dopasować trzy puzzle: kierowcę-zwierzątko i dwa gadżety.
W instrukcji zaproponowano 4 zabawy:
1. Puzlotto – każdy wybiera jedno auto i dopasowuje do niej tematyczne puzzle.
2. Kto szybszy – każdy z uczestników otrzymuje planszę, jeśli graczy jest dwoje, każdy może wziąć trzy, jeśli czworo – dwie odkładamy na bok. Na znak wszyscy próbują jak najszybciej zapełnić swoje plansze. Wygrywa ten, kto zrobi to najszybciej.
3. Zgadywanka – dobieranka – polega na tym, że dorosły wypowiada jakieś skojarzenie np. „pożar”, „odpadki”, „choroba”, „wieś” itd. Zadaniem dziecka jest wskazać odpowiedni pojazd, oraz dopasować do niego kierowcę i gadżety wykorzystywane przez niego w pracy.
4. Bardzo ważne zawody – dziecko wybiera przedstawiciela danego zawodu: strażaka, policjanta, rolnika, operatora koparki, rolnika, lekarza, śmieciarza, a następnie jak najszybciej musi skompletować elementy związane z tym zawodem. Kto ułoży szybciej ten wygrywa.
Przy każdej z wybranych gier puzzle powinny być ułożone obrazkami do góry.
Ja mam kilka swoich propozycji zabaw z wykorzystaniem elementów gry:
1. Loteryjka – puzzle ułożone są obrazkiem do dołu. Losujemy element i dokładamy go do odpowiedniego auta, niezależnie od tego, kto w danym momencie jest jego „właścicielem”. Oczywiście zwycięstwo byłoby, jak sama nazwa wskazuje, loterią.
2. Elementy memo – i tutaj losujemy obrazki odwrócone obrazkiem do dołu. Jeśli puzzel nie pasuje do naszej planszy trzeba go odłożyć tracąc ruch. Tutaj przewagę zyskują ci, którzy mają lepszą pamięć.
3. Dopasuj auta – każdy chłopiec, miłośnik samochodów, ma pewnie w zbiorach przeróżne auta, które i tutaj można do zabawy wykorzystać. Wręczamy dziecku planszę i prosimy by odnalzło wśród zabawek egzemplarz podobny do tego z ilustracji.
4. Poszukaj kierowców/zwierzęta – zadanie polega na wskazaniu tylko i wyłącznie kierowców pojazdów.
5. Zabawy z plakatem. Na ilustracji mamy nazwy wszystkich pojazdów i zawodów wykonywanych przez kierowców, a także ich zadania. Jeśli miałabym się przyczepić: każdy z nas wie, że ambulansu nie prowadzi lekarz (a jedynie być może osoba z uprawnieniami ratownika medycznego), więc mamy tutaj drobne wprowadzenie dziecka w błąd, mimo, iż pierwsze skojarzenie z karetką to właśnie lekarz. Elementy na plakacie można przeliczać, nazywać, dopasowywać do nich puzzle.
Jakie obszary rozwoju dziecka wspomaga gra:
– wzbogaca słownictwo: nazewnictwo aut (koparka, śmieciarka, ambulans, wóz strażacki, radiowóz, ambulans/karetka, traktor), zawodów (operator koparki, pracownik śmieciarki, strażak, policjant, lekarz, rolnik) elementów związanych z pracą przedstawicieli zawodów (wykopy, znaki ostrzegawcze, worki, śmieci, kontener, hydrant, wąż, gaśnica, gwizdek, lizak, stetoskop, lekarstwa, przyczepa, snopki siana), zwierząt (pies, lis, borsuk, wilk, niedźwiadek, świnka);
– ćwiczenie opisywania ilustracji, wypowiadania się pełnymi zdaniami,
– nabywanie wiadomości: zadania poszczególnych przedstawicieli zawodów, obszary i przyczyny ich działania, funkcje jakie pełnią w społeczeństwie.
– koncentrację i pamięć,
– spostrzegawczość,
– motorykę małą (koordynację wzrokowo-ruchową, dopasowywanie elementów),
– logiczne myślenie,
– refleks,
– rozumienie związków przyczynowo-skutkowych (bez pracy rolnika nie będzie zbóż, mąki, chleba itp.)
– umiejętność przestrzegania zasad fair-play, godnego znoszenia porażki i radości ze zwycięstwa,
– nawiązywanie poprawnych relacji społecznych,
– wyrabianie szacunku do przedstawicieli wszystkich zawodów,
– przeliczanie elementów, utrwalanie kolorów.
– przeliczanie elementów, utrwalanie kolorów.
U nas gry są w ciągłym użyciu, a zamiast zabawek chłopcy wybierają właśnie planszówki.
My mamy matematyczny wyścig, ale to 7+
Polecamy także samochodowe "układanki" Granny z serii Smart
Bardzo lubimy to wydawnictwo, mimo, że na auta akurat już dla nas za późno 🙂
Interesująca gra, muszę się rozejrzeć za nią. Trzeba się zaopatrzyć na zimowe wieczory 🙂
Mamy z tej serii inną grę i na początku był szał, ale potem jak Jasiek wszystko już widział co i jak, poszła w odstawkę. Aż muszę ją teraz wyjąć.