Jazda tyłem czy przodem do kierunku jazdy? Wielu rodziców poszukując fotelika dla swojego dziecka, zadaje sobie to pytanie wielokrotnie. Zgodnie z przepisami prawa, w Polsce dziecko musi być przewożone tyłem do kierunku jazdy do 15 miesiąca życia.
Później może jeździć już przodem. Jednakże jazda tyłem uważana jest przez specjalistów za zdecydowanie bezpieczniejszą dla dziecka. Dlatego wielu rodziców decyduje się na zakup fotelików RWF również dla starszych dzieci i wożenie ich w ten sposób tak długo jak to możliwe.
Rodzaje fotelików RWF
Skrót RWF wywodzi się z angielskiego Rear Way Facing (co oznacza tyłem do kierunku jazdy). Na rynku polskim dostępne są trzy rodzaje fotelików tego typu.
Fotelik dla noworodka i niemowlaka
Do pierwszej grupy fotelików RWF zaliczają się wszystkie tzw. pierwsze foteliki dla noworodków i niemowląt, czyli popularne nosidełka (zwane też łupinami). Są one przeznaczone dla dzieci do 10 kg (lub 13 kg, w zależności od modelu).
W takim foteliku wozi się dziecko tak długo, jak długo mieści się w nim ono swobodnie. Zazwyczaj jest to około 9 miesięcy dla fotelika 10 kg lub 15 miesięcy dla fotelika 13 kg. W przypadku tak małych dzieci nie ma innej możliwości niż przewożenie dziecka tyłem, jest to bowiem wymagane przez przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego.
Foteliki RWF dla dzieci starszych
Kolejny rodzaj fotelików RWF to foteliki dla dzieci starszych, zazwyczaj do około 4-5 roku życia (największe foteliki RWF dopuszczają transport dziecka o wadze 36 kg). Foteliki takie nie są obowiązkowe, ale specjaliści rekomendują ich użycie, ponieważ zapewniają dziecku większe bezpieczeństwo.
Ostatnia grupa fotelików RWF to foteliki obrotowe. Tego typu fotelik stanowi połączenie fotelika RWF i FWF, dzięki czemu pozwala wozić dziecko zarówno tyłem, jak i przodem do kierunku jazdy.
Fotelik obrotowy jest bardzo praktyczny jeśli chodzi o wkładanie i wyciąganie z niego dziecka. Można go bowiem ustawić w pozycji „na wprost drzwi”, co pozwala uniknąć przeciskania się pomiędzy siedzeniami i nadwyrężania przez rodziców kręgosłupa.
W takim foteliku znacznie łatwiej również prawidłowo zapiąć pasy. Rodzic ma bowiem dużo większą swobodę działania oraz lepiej widzi, czy pasy są zaciśnięte prawidłowo.
Dlaczego warto zainwestować w fotelik RWF?
Foteliki RWF są uznawane za dużo bezpieczniejsze niż te przeznaczone do jazdy przodem. Badania wskazują, że lepiej chronią one dziecko podczas każdego typu zderzenia, czyli zarówno czołowego, jak i bocznego czy tylnego.
Dzieci, zwłaszcza małe, mają znacznie słabsze mięśnie szyi niż osoby dorosłe. W związku z tym działające na nie podczas uderzenia przeciążenia mogą wywołać znacznie większe szkody.
W foteliku do jazdy tyłem, nawet jeśli dojdzie do uderzenia, to dziecko jest wciskane w fotelik, nie ma tego charakterystycznego szarpnięcia w przód, które towarzyszy uderzeniu w przypadku osób siedzących przodem do kierunku jazdy.
Wszystko to powoduje, że finalnie obciążenia działające na głowę oraz kręgosłup dziecka są mniejsze. Dodatkowo badania wykazały również, że fotelik RWF lepiej zabezpiecza dziecko przed przedmiotami, które mogą przemieszczać się w kabinie auta po uderzeniu, a także przed obrażeniami zadanymi przez poduszkę powietrzną.
Wady fotelików RWF — są w ogóle jakieś?
Niestety foteliki RWF mają dwie cechy, które mogą zostać uznane za ich poważne wady.
Czy cena jest przeszkodą?
Pierwszy problem to cena. Chociaż jest to problem pozorny. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że fotelik FWF można kupić już za grosze, natomiast ten RWF to wydatek przynajmniej kilkuset złotych. To jednak nie do końca prawda.
W obu grupach fotelików znaleźć można te bardzo tanie, jak i te bardzo drogie. Przy czym te bardzo tanie nie mają nic wspólnego z bezpieczeństwem dziecka i służą głównie jako ochrona dla rodziców przed mandatem. Prawda jest taka, że dobrej jakości foteliki FWF oraz RWF kosztują mniej więcej tyle samo.
Montaż i standaryzacja
Drugi problem związany z fotelikami RWF to ich montaż. W przypadku fotelików do jazdy przodem większość z nich pasuje do praktycznie każdej marki samochodu. Z fotelikami do jazdy tyłem nie jest tak łatwo.
Dlatego fotelik RWF najlepiej kupić stacjonarnie, ale przynajmniej wybrać się do sklepu i przymierzyć czy dany model będzie pasował do naszego auta. Również sam montaż fotelika nie jest tak prosty i intuicyjny jak montaż fotelika FWF.
Warto, aby za pierwszym razem zrobił to dla nas specjalista, który wskaże, na co zwracać uwagę przy kolejnym, już samodzielnym montażu.
Źródło: https://www.besafe.com.pl
Mając w samochodzie isofix montaż fotelika nie jest tak skomplikowany jak się wydaje. Więc ewentualne przekładanie z auta do auta też nie spędza sen z powiek. Ale faktem jest, że kluczowe w bezpiecznej i komfortowej jeździe naszego dziecka to przede wszystkim dobrze dobrany fotelik do dziecka i samochodu. Dlatego warto wybrać się do specjalistycznego sklepu w celu profesjonalnego doboru oraz montażu fotelika.
Bardzo lubię foteliki obrotowe bo niejednokrotnie jednym ruchem ręki na dłuższej trasie jak dziecko zaśnie przodem można obróć fotelik tyłem i bezpieczeństwo podróży jest znacznie wyższe.
Masz rację isofix to super rzecz
Moje dzieci już dawno wyrosły z fotelików, ale kiedy pociechy były małe, nie było tak fantastycznego sprzętu fotelikowego. 🙂