Wydawnictwo Egmont ma w swojej ofercie wiele ciekawych książek dla dzieci. O przygodach Basi mogliście poczytać tutaj i tutaj, o „Liczę sobie” tutaj. Dziś chciałabym Wam przybliżyć kolejną serię.
„Czytam sobie” – to kolekcja analogiczna do serii matematycznej, a jej zadaniem jest wspieranie nauki czytania. Również obejmuje trzy poziomy:
1. „Składam słowa”: przeznaczona jest dla najmłodszych. Zawiera 150-200 wyrazów w tekście, krótkie zdania, ćwiczenia głoskowania.
2. „Składam zdania”: dla „średnio zaawansowanych” w czytaniu. Zawiera 800-900 wyrazów w tekście, dłuższe, złożone zdania, elementy dialogu, ćwiczenia sylabizowania.
3. „Połykam strony”: dla „zaawansowanych”, zawiera od 2500-2800 wyrazów w tekście, dłuższe i bardziej złożone zdania, alfabetyczny słownik trudnych wyrazów.
Babula Babalunga Joanny Jagiełło to historia na poziomie 2.
Fakt, że ją mamy nie oznacza, że Hania czyta, ale staram się sukcesywnie wydłużać jej czytane opowieści, sprawdzając czy potrafi się skupić i czy rozumie tekst.
Sam tytuł wydał mi się zabawny. O czym jest ta lektura?
Opowiada o bardzo deszczowych i nieurodzajnych wakacjach w starej willi „Nad modrym stawem”. Z racji kiepskiej pogody ruch turystyczny był tam praktycznie zerowy i nic ciekawego się nie działo. Aż pewnego dnia zjawiła się Babula Babalunga, rozrywkowa starsza kobieta i wtedy, zwłaszcza w nocy zaczęły dziać się różne dziwne rzeczy. Nieograniczona wyobraźnia napędziła dzieciom mieszkającym w pokoju pod babcią strachu, dlaczego? Nie mogę zdradzić, bo nie będziecie mieć frajdy z czytania :).
Książeczka oprócz kolorowych ilustracji zawiera również naklejki, które można umieścić na dyplomie sukcesu.
Z racji, iż w historii pojawiła się postać Babuli, postanowiłam sprawdzić wiedzę Hani o zależnościach rodzinnych. Zabawa w zasadzie mało powiązana była z tekstem, ale ponieważ jedną z głównych bohaterek była babcia (mimo, że niespokrewniona z resztą), nasunął mi się taki pomysł.
Przygotowałam 10 ilustracji przedstawiających ludzi w różnym wieku.
Zadanie 1.
Podział obrazków ze względu na płeć.
Zadanie 2.
Szeregowanie od najmłodszego do najstarszego (osobno kobiety, osobno mężczyźni)
Zadanie 3.
Dobieranie par (bracia i siostry w zbliżonym wieku, babcia i dziadek, mama i tata).
Zadanie 4.
Dobieranie postaci o których mowa. Opowiedziałam krótką życiową historię, a zadaniem Hani było wskazywanie bohaterów w odpowiedniej kolejności.
„Mama i tata poszli odebrać do przedszkola swoje dzieci. Razem z nimi udali się do szkoły po starsze rodzeństwo. Na końcu zawitali do niani po najmłodsze maluszki. Całą rodziną odwiedzili babcię i dziadka”.
Zadanie 5.
Szeregowanie od najstarszego do najmłodszego z uwzględnieniem płci
Czego nauczyło to zadanie Hani?
– spostrzegawczości,
– logicznego myślenia,
– rozumienia zależności rodzinnych,
– klasyfikowania ze względu na płeć,
– szeregowania ze względu na wiek.
Fajna seria do pracy z maluchem nad czytaniem, a dyplom sukcesu jest świetną motywacją 😉
Moje dziecię na razie dosłownie połyka książki, choć wchodzi w etap kartkowania tych z cienkimi stronami – i o dziwo nawet nie rwie kartek 🙂
Uwielbiam kupować książki i nie mogę się doczekać, jak razem będziemy uzupełniały malowanki i wyklejały naklejki 🙂
Pozdrawiam,
Weronika
http://www.karmicielka.pl