Czym jest pamięć
Pamięć definiowana jest jako zdolność umysłu do przyswajania, utrwalania i przypominania doznanych wrażeń, przeżyć, wiadomości. Warto ćwiczyć ją z dzieckiem od najmłodszych lat. Dzisiaj mam dla Was prosty przykład zabawy z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku.
Kładziemy na stole kilka przedmiotów (można zacząć od 3, my zaczynamy od 5). Zadaniem dziecka jest przyjrzeć się im i zapamiętać je. Dajemy na to 1-1,5 minuty. Następnie zasłaniamy oczy dziecku i zabieramy jedną rzecz, dodatkowo dla utrudnienia można zmienić położenie pozostałych. Po odsłonięciu oczu nasza pociecha powinna wskazać czego brakuje.
Propozycja 2.
Właściwa kolejność.
Szykujemy kilka par przedmiotów (pary powinny być takie same, aczkolwiek ewentualnie mogą różnić się kolorem lub wielkością).
Tym razem zaczęłyśmy od 3. Układamy rzeczy w rzędzie, a zadaniem dziecka jest zapamiętać ich kolejność. Następie zakrywamy je dając dziecku drugi zestaw, by ułożyło je w taki sam sposób. Kiedy skończy porównujemy. Jeśli pojawią się błędy, dobrze, aby dziecko wskazało je samo.
I wskazówka: Głośne powtarzanie sprzyja zapamiętywaniu (działają dwa zmysły: wzrok i słuch, im więcej zaangażowanych zmysłów, tym lepsze rezultaty).
Przy tej zabawie musi być spełnionych kilka warunków:
1. W pokoju powinna być cisza. Należy unikać bodźców, które rozpraszają uwagę.
2. Nie poganiajmy dziecka, dajmy mu tyle czasu ile samo potrzebuje.
3. Zacznijmy od kilku przedmiotów, stopniowo dodając następne.
4. Chwalmy dziecko za prawidłowe ułożenie, nie negujmy za złe (tym bardziej nie krzyczmy!). Po prostu wytłumaczmy, że to nic takiego i można spróbować od nowa. Każdemu zdarzają się pomyłki.
A tutaj przykład, że bodźce z zewnątrz wpływają niekorzystnie. Do pokoju wszedł młodszy brat :)…