To bardzo dobre ćwiczenie na spostrzegawczość. Moja dzisiejsza propozycja związana jest z karnawałem.
Jeśli chodzi o zadania tego typu różnice mogą dotyczyć:
– braku jakiegoś elementu (lub analogicznie nadmiaru),
– kolorów,
– kształtów,
– wielkości,
itd.
Oto jak powstawały obrazki. |
Dodatkowo warto obramować każdy z obrazków z osobna, a w treści zadania podać ile szczegółów trzeba odnaleźć (w przypadku takich zadań jak to, dodatkowo ćwiczymy liczenie i dodawanie).
Polecenie można sformułować jasno i krótko np. „Znajdź 8 różnic”. Istnieje też możliwość uatrakcyjnienia zadania, z punktu widzenia dziecka – główną postacią polecenia jest ono samo lub też bliskie jej osoby czy postaci z bajek. Tym razem skorzystałam z tej opcji. Najlepiej różnice obrysować. Ja dodatkowo proszę, by Hania opisała je słowami, ćwiczy w ten sposób wypowiadanie się pełnymi zdaniami i argumentowanie swoich spostrzeżeń.
Tutaj znajdziecie plik do pobrania w pdf. Oczywiście mogłabym wszystko zrobić na komputerze, ale narysować odręcznie jest chyba łatwiej. Przynajmniej dla mnie.
Znajdź różnice – maski karnawałowe
PS. Zapomniałam o rzęsach żabki, dorysowałam je dopiero w trakcie kolorowania, więc w załączniku różnic jest 6… Właśnie, tutaj można się kłócić. Na początku stwierdziłam, że każda maska będzie się różniła dwoma elementami i na upartego można uznać że tak jest – z naszego punktu widzenia. Dla dziecka jest zupełnie inaczej. Dlaczego? Dorosły różnicę koloru uszu potraktuje jako 1 element, a dziecko jako dwa. Na kompromis poszłam przy nosku żaby – dwie kreseczki uznaję jako jedną różnicę.
Treść polecenia:
Hania i Gosia dostały po trzy takie same maski karnawałowe. Wojtek postanowił zrobić im psikusa i pozmieniał kilka rzeczy, aby nie były one identyczne. Czy potrafisz wskazać 8 elementów, które różnią każdą z par masek?
Zadanie poszło w miarę gładko. Większość elementów obrysowała. Przy ptaszku jedynie próbowała zrobić inny kształt grzywki i zamalowała ołówkiem ozdobę przy dziobie.
Najwięcej trudności sprawiły wąsy kota. Najzabawniej było z żabką
– „Jedna jest chłopcem druga dziewczynką”.
– Dlaczego?
– Bo tak.
– A skąd to wiesz.
– Bo wiem.
🙂
Dla jasności wymienię wszystkie różnice:
– kolor uszu kota (jako 2 elementy)
– liczba wąsów z lewej strony
– rzęsy żaby (jako 2 elementy),
– nosek żaby,
– grzywka ptaka,
– ozdoba dzioba.
Tutaj znajdziecie plik do pobrania w pdf. Oczywiście mogłabym wszystko zrobić na komputerze, ale narysować odręcznie jest chyba łatwiej. Przynajmniej dla mnie.
Znajdź różnice – maski karnawałowe
PS. Zapomniałam o rzęsach żabki, dorysowałam je dopiero w trakcie kolorowania, więc w załączniku różnic jest 6… Właśnie, tutaj można się kłócić. Na początku stwierdziłam, że każda maska będzie się różniła dwoma elementami i na upartego można uznać że tak jest – z naszego punktu widzenia. Dla dziecka jest zupełnie inaczej. Dlaczego? Dorosły różnicę koloru uszu potraktuje jako 1 element, a dziecko jako dwa. Na kompromis poszłam przy nosku żaby – dwie kreseczki uznaję jako jedną różnicę.
Treść polecenia:
Hania i Gosia dostały po trzy takie same maski karnawałowe. Wojtek postanowił zrobić im psikusa i pozmieniał kilka rzeczy, aby nie były one identyczne. Czy potrafisz wskazać 8 elementów, które różnią każdą z par masek?
Zadanie poszło w miarę gładko. Większość elementów obrysowała. Przy ptaszku jedynie próbowała zrobić inny kształt grzywki i zamalowała ołówkiem ozdobę przy dziobie.
Najwięcej trudności sprawiły wąsy kota. Najzabawniej było z żabką
– „Jedna jest chłopcem druga dziewczynką”.
– Dlaczego?
– Bo tak.
– A skąd to wiesz.
– Bo wiem.
🙂
Dla jasności wymienię wszystkie różnice:
– kolor uszu kota (jako 2 elementy)
– liczba wąsów z lewej strony
– rzęsy żaby (jako 2 elementy),
– nosek żaby,
– grzywka ptaka,
– ozdoba dzioba.
Świetna zabawa. Dzieci bardzo lubią takie poszukiwania. 😉
Zgadzam się 🙂