Gry planszowe dla dużych i małych są świetnym pomysłem na prezent. To nie tylko świetna rozrywka, która pozwala spędzić wesoło czas, ale również dzięki tego typu „zabawkom” integrujemy się, zdobywamy wiedzę, ćwiczymy różne umiejętności, możemy rozruszać szare komórki. Mam dla Was kilka propozycji dla różnych kategorii wiekowych oraz rabat 40% na wszystkie gry Egmontu.
Gry planszowe dla dużych i małych
Już na wstępie powiem Wam jak skorzystać z rabatu. Należy:
- wejść na stronę Egmont.pl (klik),
- zalogować się lub utworzyć konto,
- wrzucić interesujące pozycje do koszyka,
- wpisać kod rabatowy maluchwdomu, który obniży on wartość Waszego koszyka o 40% od ceny wyjściowej.
Rabat obowiązuje do końca roku 2019!
Podpowiem, że na blogu znajdziecie recenzje wielu gier Egmontu. Wystarczy kliknąć w Recenzje/Gry, a poniżej moje propozycje prezentów, które w tym roku wylądują pod choinką.
Polska Luxtorpeda. Odjazd
Gra doskonale rozwijająca pamięć i młodszych i starszych. Liczy się tutaj refleks. Dzięki niej zdobywamy wiedzę o obiektach zamieszczonych na kartach. W instrukcji są ciekawostki na ich temat.
Autor gry: Reiner Knizia
Liczba graczy: 2-8
Wiek: od 5 lat
- 7 podstawowych kart kategorii; grzyby, owady, sztuka ludowa, wiersze dla dzieci, drzewa;
- 49 podstawowych kart obiektów do ww. kategorii,
- 6 dodatkowych kategorii + karty Luxtorpedy,
- 49 dodatkowych kart obiektów.
Zasady gry:
Gra podstawowa – dodatkowe karty nie są w niej potrzebne.
Karty 7 podstawowych kategorii układamy obok siebie. Pod nimi układamy po jednej karcie obiektu z każdej kategorii. Pozostałe karty tasujemy razem i układamy w stosie obrazkami do dołu. Głośno odczytujemy nazwy na kartach i próbujemy je zapamiętać, a następnie obracamy karty obiektów obrazkami do dołu.
Pierwszy gracz odkrywa kartę obiektu ze stosu, aby wszyscy ją zobaczyli. Jak najszybciej trzeba podać nazwę obiektu znajdującego się na zakrytej karcie z tej samej kategorii. Gracz, który zrobi to najszybciej, bierze odgadniętą kartę. Odkrytą ze stosu kartę kładziemy na miejscu zdobytej, zapamiętujemy i gramy dalej.
Gdy równocześnie kilka osób poda odpowiedź, każdy bierze po 1 karcie obiektu.
Dodatkowy wariant gry.
Albo gramy kartami dodatkowymi, albo dołączamy je do podstawowych zwiększając liczbę obiektów do zapamiętania.
Można do talii wpasować karty z Luxtorpedą, po jej wylosowaniu następny gracz, który poprawnie wskaże przedmiot zabiera ją ze stołu i ma dodatkowy punkt na koniec gry.
Fits
Znacie tetris? Pamiętam, że na komunię dostałam taką elektroniczną grę. Kochałam ją! Mogłam grać godzinami. Fits to planszowy odpowiednik. Rozwija logiczne myślenie i umiejętności matematyczne.
Autor gry: Reiner Knizia
Liczba graczy: 1-4
Wiek: od 8 lat
- 4 zestawy klocków – po 16 w każdym kolorze,
- 4 rampy z przykrywkami,
- 8 dwustronnych plansz (po 2 w każdym kolorze),
- 4 karty startowe (niebieskie),
- 16 kart podstawowych (fioletowe).
Zasady gry:
Każdy gracz bierze dla siebie rampę, zestaw klocków i planszę w tym samym kolorze oraz otrzymuje jedną kartę startową. Plansze umieszczamy na rampie pod przykrywką. Odszukujemy klocek wskazany na karcie i przesuwamy go po rampie, wpasowując go w tor przykrywki, a następnie przesuwamy ku dołowi. Każdy klocek ma 8 możliwości dopasowania. Fioletowe karty układamy na stosie, losujemy pierwszą z wierzchu i dobieramy klocek, przesuwając po rampie. Staramy się zakryć całą powierzchnię, odpowiednio dopasowując klocki. Gramy do wyczerpania kart.
Po rozgrywce następuje punktacja. Przy kartach do rundy:
- 1.: 1 punkt, za każdy cały dopasowany rząd, – 1 punkt za każdą lukę, niezasłonięte pole;
- 2.: numerki na tych kartach to pola specjalne dodatkowo punktowane, gracz otrzymuje punkty za każde niezasłonięte pole specjalne, pola bez numerków są punktowane ujemnie -1 za każde;
- 3.: na planszy znajdują się pola z punktami dodatnimi i ujemnymi, które wyznaczą nam wynik;
- 4.: mamy 5 symboli – każda widoczna para takich samych symboli daje 3 punkty, każdy pojedynczy symbol odejmuje 3 punkty, zasłonięcie obu symboli z pary nie daje żadnych punktów.
W zależności od zdobytej punktacji można uzyskać tytuł:
- arcymistrz,
- mistrz,
- ekspert,
- specjalista,
- nowicjusz,
- praktykant,
- uczeń.
Ubongo
Ubongo podobna jest również nieco do Tetrisa, aczkolwiek ma nieco inne zasady. Trzeba myśleć logicznie i mieć dobry refleks!
Autor gry: Grzegorz Rejtchman
Liczba graczy: 1-4
Wiek: od 8 lat
- 48 kafelków: 12 kształtów w różnych kolorach, po jednym z rodzaju dla każdego gracza,
- 36 plansz, na których znajdziemy łącznie 432 zadania,
- kostka,
- klepsydra,
- woreczek z materiału,
- woreczki strunowe,
- tor rund,
- klejnoty: rubiny, szafiry, szmaragdy, bursztyny
- niebieski szafir z toru rund otrzymuje najszybszy gracz oraz dodatkowo losuje on także klejnot z woreczka (jeśli nikomu się nie udało wykonać zadania, szafir i bursztyn z toru wrzucamy do worka),
- brązowy bursztyn trafia do drugiego zawodnika, który także losuje dodatkowy klejnot z woreczka (jeśli tylko jedna osoba wykonała zadanie, bursztyn z toru wraca do worka),
- trzeci i czwarty zawodnik losują klejnot z woreczka.
Osoby, które nie wykonają zadania pozostają bez punktów.
Kolejna runda = nowa plansza i powtórzenie cyklu.
Punktacja: rubin 4 punkty, szafir 3 punkty, szmaragd 2 punkty, bursztyn 1 punkt.
Zwycięża gracz, który po 9 rundach ma najwięcej punktów.
Wtedy kiedy. Gra imprezowa
Świetna propozycja dla miłośników historii i nie tylko. Dzięki tej grze można poznać chronologię wielu wydarzeń.
Liczba graczy: 2-8
Wiek: od 10 lat
- 274 dwustronne karty,
- karta zakładka
- Jeśli wskaże dobrze umieszcza ją w odpowiednim miejscu, losuje kolejną kartę i odczytuje tekst kolejnemu graczowi.
- Jeśli wskaże źle, kolejny gracz otrzymuje szansę na poprawną odpowiedź, względem swojej karty – w przypadku, gdy i on się pomyli, kolejka krąży dopóki nie dojdzie ponownie do czytającego.
Dopasowani
Propozycja dla starszych, w zasadzie już dla dorosłych (i młodych dorosłych) – niezły ubaw. Na wieczorną rozrywkę idealna!
Autor gry: Grzegorz Rejtchman
Liczba graczy: 4-8
Wiek: od 16 lat
- 109 kart, zwierające 654 pytania,
- kata pomocy,
- plansza,
- znacznik rund,
- 4 pionki dla graczy,
- 8 notesów w 4 kolorach,
- klepsydra.
Czy Wy również wybieracie gry jako prezenty świąteczne? Czym kierujecie się dokonując wyboru?
Gry planszowe z Egmont goszczą u nas bardzo często i dzieciaki je bardzo lubią. Najbardziej lubimy te edukacyjne i te, które uczą poprzez zabawę.
W Fits grałam ostatnio z dziećmi. Wcale nie było mi łatwo wyjaśnić zasady, ale jak się już wciągnęły, to było sporo radości z kolejnych punktów.
Bardzo lubimy wspólnie spędzać czas na graniu w gry. Mamy ich całe mnóstwo a i tak dokupujemy nowe. Moim zdaniem takie wspólne spędzanie czasu to świetny pomysł/.
Oferta wydawnictwa Egmont bardzo mi się podoba. Zawsze znajdzie się u nich wiele ciekawych pozycji, które mozna wykorzystać nie tylko w domu ale i obdarować z byle okazji znajmowe dziecko.
Wszystkie ich gry są takie świetne, że aż nie wiadomo, na którą się zdecydować 🙂
Ciekawe propozycje gier. Mój syn ma ostatnio fazę na różne gry planszowe, więc szukam nowych tytułów. Fits wydaje się ciekawą propozycją 🙂
Wow, fajne te gry planszowe, nic tylko grać i ćwiczyć co się da , szczególnie umysł 🙂
Bardzo lubię gry planszowe 🙂 Z miłą chęcią zagrała bym w każdą z tych propozycji. Dawno w żadną grę planszową nie grałam. Oj dawno…