Zanim przystąpimy z dziećmi do nauki czytania i pisania należy najpierw opanować umiejętność głoskowania (analizę słuchową), czyli dzielenia wyrazów na poszczególne głoski. Krótko napiszę na czym takie ćwiczenia powinny polegać. Zaczynamy od wyróżniania głosek w nagłosie (pierwsza głoska wyrazu), później w wygłosie (ostatnia głoska) i na końcu w śródgłosie (środkowa głoska). Na pierwszy „ogień” powinny pójść słowa (lub początkowo sylaby) rozpoczynające się samogłoskami – łatwiej jest je „wysłyszeć”, ponieważ można je przeciągać (aligator, emu, osa), następnie spółgłoskami po których występuje samogłoska (samochód, baran, rekin), a na końcu spółgłoskami w grupach spółgłoskowych (flądra, krasnoludek, mrok). Ostatecznie przychodzi czas na pełną analizę głoskową (czyli wyodrębnienie kolejnych głosek w wyrazie) i syntezę głoskową czyli składanie wypowiadanych głosek w całość.
Od czasu do czasu tworzę nowe pomoce, które mają służyć rozwijaniu umiejętności czytania i pisania i wrzucam je na blog. Możecie pobrać już m.in. tablice z literami, ilustracje z sylabami, puzzle z alfabetem. Tym razem stworzyłam „grę”, w której znajdują się litery i karty obrazkowe.
Ważne! Ilustracje mają zróżnicowany stopień trudności. W pierwszych etapach nauki stosujemy wyrazy o prostej budowie: bez zmiękczeń i dwuznaków.
Litery i karty obrazkowe do pobrania
Zamysł stworzenia zestawu był taki, żeby można było wykorzystać go na kilka sposobów. Karty są gotowe do druku, ich format to 9,5 x 11 cm – przerywanie linie umożliwią dokładne ich wycięcie. Znajdują się na nich:
- podstawowe litery polskiego alfabetu: wielkie i małe oraz drukowane i pisane, aby dziecko mogło równocześnie utrwalić ich zapis graficzny
- ilustracje, do każdej litery 4 różne obrazki.
Poniżej przedstawię propozycje zabaw z ich wykorzystaniem, a na końcu znajdziecie link do pobrania wszystkiego w pdf-ie. Oczywiście w pliku karty mają ładniejsze kolory, niże te które widzicie na zdjęciu głównym – to kwestia kończącego się tuszu w drukarce.
Wyróżnianie głosek w nagłosie
Najpierw proponuję zabawę z samymi obrazkami. Pokazujemy dzieciom kolejne ilustracje i prosimy, aby wskazały jaka głoska występuje na początku. Pamiętajcie, że zaczynamy od tych, które rozpoczynają się samogłoską. Dopiero później bawimy się spółgłoskami.
Wyróżnianie głosek w wygłosie
Każdy z obrazków możemy wykorzystać do wyodrębniania ostatniej głoski. Dodatkowo przy Y, jedynej literze podstawowego polskiego alfabetu, na którą nie ma wyrazu w naszym języku (powiedzmy, bo nawet Yeti czyta się przez „j”), mamy ilustracje kończące, a nie rozpoczynające się tą głoską.
Wyodrębnianie głosek w śródgłosie
W zestawie znajdziecie również ilustracje, w których można wskazać środkową głoskę. Zaczynamy od wyrazów trzygłoskowych takich jak np. dom, hak, kot, lew, łuk, oko, rak. W dalszych etapach zwiększamy poziom trudności i dajemy dzieciom wyrazy 5- czy 7-głoskowe.
Spostrzeganie wzrokowe – utrwalanie graficznego zapisu liter
Gdy pobawimy się obrazkami przechodzimy do liter. Pokazujemy dzieciom konkretne symbole, nazywamy je i prosimy aby je pogrupowały: na jednej kupce literka A, na innej B itd. W dalszych etapach możemy urozmaicać polecenia: „wskaż litery drukowane/pisane”, „wybierz tylko litery wielkie/małe” etc.
Przyporządkuj obrazek do litery
Zabawa polega na tym, aby dopasować obrazek rozpoczynający się daną głoską do symbolu graficznego litery. Przygotowujemy na przykład 3 zestawy liter i odpowiadających im ilustracji, aby dziecko spróbowało wszystko odpowiednio połączyć. Później dodajemy kolejne lub modyfikujemy zadanie. W dalszych etapach równie dobrze możemy poprosić o dopasowywanie ostatniej głoski wyrazu do liter.
Układanie podpisu do obrazka lub dopasowanie obrazka do napisu
Kolejne propozycje ćwiczeń rozwijających syntezę i analizę słuchową wprowadzamy, gdy dziecko opanuje już litery. Możemy ułożyć napis i poprosić o odczytanie go i dopasowanie odpowiedniej ilustracji lub wręczyć dziecku obrazek i poprosić by ułożył litery w taki sposób by powstał odpowiedni wyraz.
Układanie wyrazów z pierwszych/ostatnich głosek ilustracji
Układamy przed dzieckiem obrazki i prosimy, aby połączył pierwsze lub ostatnie ich głoski w całość. Oczywiście warto wspomagać się też literami.
Układanie dowolnego wyrazu lub odczytywanie go
Korzystając z liter mamy wiele możliwości tworzenia nowych wyrazów, niekoniecznie takich, które można dopasować do ilustracji. Warto to wykorzystać.
Ćwiczenia grafomotoryczne
Laminowanie ma bardzo pozytywne strony. Po pierwsze przedłuża żywotność naszych pomocy dydaktycznych, a po drugie, jak w tym przypadku, pozwala nam zaproponować jeszcze jedną zabawę. Wystarczy pisak suchościeralny i dziecko ćwiczy pisanie i odwzorowywanie symbolu graficznego litery po śladzie. Rozwijamy zatem i grafomotorykę!
Przeliczanie głosek
W zabawę można wpleść też elementy matematyki. Liczymy słyszane w wyrazach głoski. Porównujemy ich liczebność: np. „motyl” i „serce” mają tyle samo głosek, „lew” ma mniej głosek niż „garnek”, a „ananas” więcej niż „hak” itd.
Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie zestaw zawierający litery i karty obrazkowe Wam się przyda. Nie zapominajcie, że nauka przez zabawę jest najefektywniejsza, tylko trzeba trochę inwencji.
Plik w pdf-ie znajdziecie tutaj: >>>> litery i karty obrazkowe do pobrania<<<<
Interesuje Was więcej materiałów do pobrania? Odwiedźcie >>>pobieralnię<<<
Uzupełnij zestaw: dwuznaki i litery diakrytyczne.
Super karty, które można wykorzystać na parę sposobów 🙂 czy będą jeszcze karty w takiej mniejszej formie z ą,ę,sz,cz… ? do pobrania sa tylko takie wielkie na a4 :D. albo karty z sylabami np, da +obrazek i wyraz, bo takie ciężko znaleść. Pozdrawiam i czekam na wiecej 😀
Jeśli chodzi o wielkość, to przy druku, ustawiając skalowanie na 75% będzie to miało wielkość 1/4 kartki.
W przypadku zmiękczeń, polskich znaków czy dwuznaków – wszystko się da zrobić 🙂 Dam znać.
Czy udało się Pani dorobić zmiękczenia, polskie znaki i dwuznaki ? 🙂
http://maluchwdomu.pl/2022/11/dwuznaki-oraz-znaki-diakrytyczne-i-ilustracje-do-pobrania.html
Naprawdę świetne pomoce do wspólnej i przyjemnej nauki z dzieckiem! Taki pakiet przyda się każdej mamie – muszę polecić go swoim koleżankom które mają już pociechy na tym etapie.
Dlaczego nie drukuje mi obrazków? Litery pięknie, z innych plików np. z podziałem an sylaby drukuje a tu obrazków nie, tylko ramki…
Nie mam pojęcia. Jakiego używa Pani programu do otwierania pliku? Proszę podać mi adres e-mail prześlę go bezpośrednio. Mój @ znajdzie Pani w zakładce kontakt.
nauka pisania i czytania jeszcze przed nami, wydaje mi się, że jeszcze sporo czasu, ale pewnie minie szybciej niż myślę i wrócę do Twojego wpisu 🙂
Bardzo mi się podoba taki sposób nauki czytania i poznawania liter wykorzystując przy tym zabawę. Dzieci lubią zdobywać nowe umiejętności w taki sposób, niekiedy nieświadomie
Fajny pomysł na naukę. U nas zawsze szło lepiej z pierwszymi głoskami, a ostatnie były na przeinaczane. Teraz już jakoś idzie młodemu lepiej. Myślę też ze wiele zależy od nauczyciela, bo jakoś się okazuje że w szkole dzieciom słabiej idzie. Ale zawsze tłumaczą się tym,że jest dużo dzieci, a to nie chcą słuchać ect
Kiedyś szukałam podobnych polskich kart do wydruku. Dzięki Tobie w końcu je mam!
Świetny pomysł w udostępnieniem tych wszystkich kart i szablonów. W mojej pracy często korzystamy z takich pomocy, dzięki temu dzieciaki są szczęśliwe i zawsze mają się czym bawić.
Od razu przypomniała mi się nauka w zerowce oraz pieciolatkach. 🙂 A także moje wizyty z mamą u Pani logopedy. Nie umiałam wymawiać kilku literek. W tym pierwszej litery mojego imienia 🙂
Sama tworzyłam takie karty dla moich dzieci, według ich zainteresowań, ulubionych bohaterów, czy poznawanych przedmiotów, czasem tematycznie. 🙂
Takie gotowce zaoszczędzają sporo czasu. Kiedyś chciałam wyszukać w internecie, to niestety natrafiałam tylko na angielskojęzyczne wersje.
Super blog! Bardzo dziękuję za ten wpis i pomoce dydaktyczne 😉 w jakim wieku powinniśmy zacząć takie zabawy?
Zabawy można zacząć spokojnie już z 2.5-latkiem 😉, dostosowując poziom trudności do jego możliwości. Osłucha się, utrwali obraz graficzny i będzie łatwiej. Córce wprowadzałam litery gdy miała nieco ponad trzy lata, przed piątymi urodzinami umiała już czytać samodzielnie.
Oj dawno malucha u mnie w domu nie było, wszystko już starsze 🙂
Może kiedyś się przyda.
Akurat jesteśmy na tym etapie 🙂 Wpis przydatny jak dla mnie 🙂
Cieszę się.
Bardzo fajne pomysły, bo dzieci uczą się chętniej i szybciej przez zabawę
DOKŁADNIE!
Super pomoce. Z chęcią z synkiem skorzystamy 🙂
Miło mi.
Ciekawy wpis, przechodziliśmy przez to dawno temu 😉
Każdy kiedyś musi 😀
Bardzo przydatne pomoce przy nauce 🙂
Dlatego je tworzę.
Ciekawe plansze, jednak dla mnie na razie nieprzydatne.
Może kiedyś.
Ale świetne !;) Akurat zaczynam pracę jako opiekunka, będę testować.
Będzie szansa 🙂
Wspaniałe pomoce. Chętnie z nich skorzystam. Dziękuję, że dzielisz się swoją pracą i materiałami 😉
Proszę bardzo.
Dzieci szybciej się uczą poprzez zabawę.
My jesteśmy właśnie na etapie literek więc chętnie skorzystam z Twoich materiałów.
Cieszę się.
o widzisz coś dla nas:) pobieram i działamy
Super. Powodzenia.
Super te karty, na pewno skorzystam.
🙂
Bardzo fajny sposób na naukę, chętnie przygotuję takie karty dla swojej pociechy
Polecam 😀