Pomysł na kolejną zabawę jaką Wam proponuję powstał podczas wykonywania porządków w szafkach. Bodźcem było pytanie Hani: „dlaczego to tutaj chowasz?”. Wiadomo, że każdy przedmiot powinien mieć swoje miejsce. Zabrałam się więc do pracy, aby stworzyć kolejne „pomoce dydaktyczne”.
Zaczęłam od stworzenia trzech szafek. Wycięłam po dwa równe dość duże prostokąty z papieru w trzech kolorach. Następnie w zależności od tego jaki mebel miał powstać rozcinałam odpowiednio jedną z kartek, aby wykonać „drzwiczki”. Rozcięte fragmenty nakleiłam na prostokąty, które pozostały w całości, a następnie dorysowałam półeczki, uchwyty do otwierania itp. Tak powstały:
– szafa ubraniowa (brązowa),
– szafka narzędziowa (szara),
– szafka kuchenna (seledynowa).
Drugi krok to stworzenie ilustracji, które będą potrzebne do wypełnienia mebli. W przypadku ubrań skorzystałam z tzw. gotowców, które mam wśród materiałów potrzebnych do pracy w przedszkolu, narzędzia i naczynia rysowałam sama.
Zabawy:
Zadanie 1.
Rozumienie pojęć/logiczne myślenie.
Najpierw rozłożyłam przed Hanią wszystkie szafki i gadżety w dowolnej kolejności. Zapytałam, który mebel według niej będzie szafką narzędziową/kuchenną/ubraniową i co będziemy wkładać do środka każdej z nich.
Zadanie 2.
Klasyfikacja/segregacja. Układanie wszystkich przedmiotów do odpowiednich szafek oraz nazywanie ich.
Szafka kuchenna: garnek, kubek, filiżanka, miseczka, czajniczek.
Szafa ubraniowa: spodnie, bluzka, podkoszulek, sweter, spódnica.
Szafka narzędziowa: śrubki, młotek, śrubokręt, piła, obcęgi, klucz.
Zadanie 3.
Przeliczanie.
Rozłożyłam przed Hanią trzy zestawy liczb od 1-7 (wymieszane).
Poprosiłam, by przeliczyła ilość przedmiotów w każdej szafce, a następnie dobrała odpowiednią cyfrę.
Kiedy już to zrobiła miała wskazać, gdzie jest najwięcej rzeczy, a w których szafkach jest tyle samo.
Podsumowując, tego typu zadania:
– rozwijają spostrzegawczość i umiejętność logicznego myślenia,
– uczą klasyfikowania/segregowania,
– ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchową,
– rozwijają słownictwo (nazwy poszczególnych przedmiotów),
– mogą posłużyć do utrwalania i wskazywania rzeczy w odpowiednich kolorach,
– rozwijają umiejętność argumentowania swoich wyborów,
– wzbogacają wiedzę (przeznaczenie przedmiotów),
– doskonalą umiejętności matematyczne: przeliczanie, porównywanie,
– utrwalają graficzny symbol liczb.
Świetny pomysł i pięknie wykonane wszystkie rzeczy, super rysunki 🙂 Bardzo kreatywne 🙂
Dziękuję